Оптимізація змісту, методів і форм виховання потребує
всебічного врахування його принципів.
Принципи виховання — керівні положення, що відображають загальні
закономірності процесу виховання і визначають вимоги до змісту і методів його
організації.
Вони є системою вимог
щодо всіх аспектів виховного процесу і спрямовані на формування цілісної
особистості. Національні принципи виховання закорінені у виховній традиції
народу, тісно пов'язані з його історичною долею і ментальністю. Серед них
виокремлюють:
1. Принцип народності. Сутність його полягає в
єдності національного й загальнолюдського. Йдеться про національну
спрямованість виховання, оволодіння і використання рідної мови, формування
національної свідомості, любові до рідної
землі і свого народу; прищеплення шанобливого ставлення до культури,
спадщини, народних традицій і звичаїв народів, що населяють Україну.
2. Принцип природовідповідності виховання. Він передбачає
врахування багатогранної й цілісної природи людини, вікових та індивідуальних
особливостей студентів, їх психологічних, національних і релігійних особливостей.
3. Принцип гуманізації. Сутність його полягає у створенні
умов для формування кращих якостей і здібностей молодої людини — гуманності,
щирості, людяності, доброзичливості, милосердя тощо. Передбачає він також гуманізацію
взаємин між викладачами і студентами, повагу до особистості, розуміння її
запитів, інтересів, гідності, довір'я до неї.
Принцип
демократизації. Це усунення авторитарного стилю виховання, сприйняття
особистості студента як вищої суспільної цінності, визнання його права на свободу,
розвиток здібностей і виявлення індивідуальності; гли боке усвідомлення взаємозв'язку між ідеалами свободи,
правами людини і громадянською відповідальністю.
5.
Принцип етнізації. Полягає він у наповненні виховання національним
змістом, що передбачає формування самосвідомості громадянина. Йдеться про створення
можливості для
всіх молодих людей навчатися рідною мовою, виховання в них національної гідності,
національної свідомості, почуття етнічної причетності до свого народу,
відтворення менталітету свого
народу, виховання їх як типових носіїв національної культури, продовжувачів
справи батьків.
6. Принцип культуровідповідності виховання. Він передбачає
органічний зв'язок з історією народу, його мовою, культурними та
родинно-побутовими традиціями, народним мистецтвом, ремеслами та промислами,
забезпечення духовної єдності, наступності та спадкоємності поколінь.
7.
Принцип
поєднання педагогічного керівництва з ініціативою та самодіяльністю
студентства, утвердження життєвого оптимізму, розвиток навичок позитивного мислення.
Він передбачає безпосередню участь студентів у плануванні своїх громадських
справ, усвідомлення їх необхідності й значення, контроль за їх виконанням,
оцінювання досягнутих результатів.
8. Принцип безперервності і наступності виховання.
Він ґрунтується на тому, що формування свідомості, вироблення навичок і звичок
поведінки вимагає системи заходів, які застосовують у певній послідовності.
Адже позитивних рис особистості не можна сформувати, якщо виховний процес
буде випадковою сукупністю епізодичних впливів.
9. Принцип єдності свідомості і поведінки у
вихованні. Сутність його полягає у
правильному співвідношенні методів формування свідомості та суспільної
поведінки, запобігання відхиленням у свідомості і поведінці особистості,
вироблення несприйнятливості до негативних впливів, готовності протистояти їм.
10. Принцип професійної спрямованості виховання.
Вся виховна робота зі студентами повинна орієнтувати їх на майбутню професійну
діяльність, формувати почуття гордості за обрану професію, виробляти необхідні
здібності, уміння,навички.
Принцип диференціації та індивідуалізації виховного процесу. Він
передбачає врахування у виховній роботі рівнів фізичного, психічного,
соціального, духовного,
інтелектуального розвитку вихованців, стимулювання активності розкриття
творчої індивідуальності кожного.
12.
Принцип
цілеспрямованості виховання. Зорієнтований він на підпорядкування усіх
виховних заходів загальній меті формування висококваліфікованого спеціаліста.
Усвідомлення мети створює перспективу, дає змогу проектувати бажаний рівень
вихованості особистості.
13.
Принцип
єдності виховних впливів усіх учасників виховного процесу. Реалізується він у
постійній взаємодії, взаємному інформуванні учасників виховного процесу про
результати виховних впливів.
Сукупність усіх принципів
забезпечує успішне визначення завдань, підбір змісту, методів, засобів і форм
виховання. Єдність принципів виховання потребує від викладача використання їх
у взаємозв'язку, з урахуванням конкретних можливостей і умов.
Немає коментарів:
Дописати коментар