Викладач вищого навчального закладу свою
педагогічну діяльність здійснює у кількох напрямах: навчальна, методична,
дослідницька, виховна.
Визначальною функцією праці викладача є навчальна
діяльність, яка спрямована на організацію
процесу навчання відповідно до нормативних документів. Вона поєднує теоретичну
складову, пов'язану з розкриттям сутності науки, нових закономірностей, і
практичну, яка спрямована на розв'язання педагогічних завдань. Викладач
визначає мету і завдання навчання з конкретного предмета у взаємозв'язку з
іншими дисциплінами; обмірковує зміст навчання, сучасні форми і методи, що
сприяють активізації навчально-пізнавальної діяльності студента, форми
контролю. Основними видами цієї діяльності є лекції, лабораторні, практичні,
семінарські заняття, консультації, заліки, екзамени, рецензування,
організування захисту курсових робіт і проектів, керівництво практикою та
навчально-дослідною роботою студентів, керівництво дипломними роботами тощо.
З навчальною роботою тісно пов'язана методична
діяльність щодо підготовки навчального
процесу, його забезпечення та удосконалення. До неї відносять: підготовку до
лекційних, лабораторних, практичних, семінарських занять, навчальної практики;
розроблення і підготовку до видання конспектів лекцій, збірників вправ і задач,
лабораторних практикумів, методичних матеріалів з курсових і дипломних робіт;
поточну роботу щодо підвищення педагогічної кваліфікації (читання методичної і
навчальної, науково-методичної літератури); вивчення передового досвіду з
представленням звітності і рецензування конспектів лекцій, збірників задач і
лабораторних практикумів; складання методичних розробок, завдань,
екзаменаційних білетів, тематики курсових робіт; розроблення графіків
самостійної роботи студентів тощо.
У процесі методичної роботи підвищується рівень майстерності самого
викладача: він засвоює зміст нових навчальних програм, технологій і реалізовує
їх; постійно ознайомлюється з досягненнями психолого-педагогічних наук і
методик викладання навчальних дисциплін; вивчає і впроваджує передовий
педагогічний досвід; удосконалює власні навички самоосвіти тощо.
Важливе місце в
діяльності викладача навчального закладу належить організаційно-методичній роботі, робота на підготовчому відділенні, у приймальній комісії,
організація педагогічних практик, підготовка матеріалів на засідання кафедри,
ради факультету, ради вищого навчального закладу, робота з підготовки
науково-методичних семінарів та ін.
Педагогічна діяльність викладача має поєднуватись з дослідницькою, яка збагачує
внутрішній світ, розвиває творчий потенціал, підвищує науковий рівень знань. У
свою чергу педагогічна діяльність спонукає до глибоких узагальнень і
систематизації матеріалу, до досконалішого формулювання ідей, висновків і нових
гіпотез.
Педагогічна
наука може розвиватися лише за умови збагачення її новими фактами, здобутими у
процесі науково-дослідної роботи. Хороший викладач, щоб краще й глибше
оволодіти своїм навчальним предметом, ознайомлюється з новою науковою
літературою, стежить за розвитком цієї науки за кордоном, аналізує основну
методичну літературу, уважно опрацьовує науково-методичні журнали зі свого
предмета, вивчає досвід навчально-виховної роботи своїх колег за фахом, експериментальне
перевіряє доцільність запровадження у власну практику педагогічних новацій.
Працюючи над науковим матеріалом, викладачеві слід його переосмислити,
виявити те, що доцільно застосувати у своїй навчально-виховній
діяльності. Виховну діяльність викладач здійснює передусім у процесі навчання, використовуючи
потенційні можливості навчальних дисциплін, а також під час спілкування у
поза-лекційний час. Важливо, щоб кожен викладач усвідомив важливість свого
виховного впливу на майбутніх фахівців і реалізував цю функцію не лише через
співбесіди, кураторську роботу, керівника клубів, роботу в гуртожитках, проведення
вечорів, екскурсій тощо, а й на власному прикладі. Усі розглянуті функції
викладача виявляються в єдності, хоча у різних викладачів може одна
превалювати над іншими: у деяких переважає педагогічна спрямованість, в інших —
дослідницька, у третіх — однаково виражена педагогічна і дослідницька.
Професіоналізм викладача вищого навчального закладу виявляється в умінні
на основі аналізу
Немає коментарів:
Дописати коментар