середа, 10 грудня 2014 р.

Поняття змісту освіти, основні компоненти (І.Я. Лернер)


Будь-яка діяльність людини спрямована на реалізацію певної мети. Метою навчання у вищій школі є здобуття особою знань, оволодіння вміннями, навичками та способами діяльності у гуманітарній, соціальній, науково-природничій і технічній сферах. Вона визначається умовами розвитку суспільства та набутим досвідом у формуванні майбутнього фахівця галузі.
Завдання навчання — ціль, що задана в певних умовах (зовнішні обставини, можливості, внутрішні засоби).
Засобом реалізації цілей освіти є зміст освіти - сукупність засобів і способів діяльності, набутих у процесі суспільно-історичної практики.
Зміст вищої освіти ~ зумовлена цілями та потребами суспільства система знань, умінь і навичок, професійних, світоглядних і громадянських якостей, що має бути сформована в процесі навчання.
Зміст навчання - структура, зміст і обсяг навчальної інформації, засвоєння якої забезпечує особі можливості здобуття вищої освіти і певної кваліфікації.
Опанування навчальною інформацією відбувається за умови вияву особистістю високої активності у навчально-пізнавальній діяльності. На думку відомого психолога С. Рубінштейна, будь-яка дія виходить з мотиву, тобто спонукального до дії переживання чогось значущого, що надає даній дії сенсу для особи. Мотив - це внутрішній потяг людини до діяльності. Визначення мотиву - це діяльність, отже, процес учіння ґрунтується на мотивації - сукупності внутрішніх чинників, які зумовлюють поведінку та навчальну діяльність студенів і підтримують її на необхідному рівні.
Невід'ємним від мотивації є стимулювання навчальної діяльності. Стимулом психологи називають зовнішнє спонукання людини до активної діяльності. Тому стимулювання в навчанні - це чинник діяльності того, хто навчає, воно сприяє виникненню і формуванню необхідних мотивів для успішної навчальної діяльності студентів.
До основних компонентів змісту освіти (за І. Лернером) належать: досвід пізнавальної діяльності, досвід здійснення відомих способів діяльності, досвід творчої, пошукової діяльності, досвід ціннісного ставлення до об'єктів і засобів діяльності.
1. Досвід пізнавальної діяльності особистості. Він охоплює систему знань про природу, людину, суспільство, мислення, виробництво та засоби діяльності, засвоєння яких забезпечує формування у свідомості учнів наукової картини світу.
Знання як основний елемент змісту освіти відображають узагальнений досвід пізнання дійсності, накопичений людством у процесі соціально-історичної практики. Зміст загальної середньої освіти охоплює різні види знань: основні поняття і терміни, факти повсякденної дійсності й науки, які дають змогу зрозуміти закони науки, формувати переконання; теорії, які містять систему наукових знань про певну сукупність об'єктів, зв'язки між законами, прогноз у конкретній предметній галузі; знання про способи діяльності, методи пізнання й історію науки; оцінювальні знання про норми ставлень до різних явищ життя. Усі види знань взаємопов'язані і потребують комплексного засвоєння.
2. Досвід здійснення відомих способів діяльності (практичний досвід). Зміст цього досвіду становить система загальних інтелектуальних і практичних умінь та навичок, яка є основою конкретних видів діяльності: пізнавальної, трудової, художньої, громадської, ціннісно-орієнтаційної, комунікативної - участь у яких забезпечує здатність учнів оволодівати культурою народу. Під час добору змісту враховують також інші види й галузі діяльності (соціально-політичну, художньо-естетичну, сімейно-побутову тощо).
3. Досвід творчої, пошукової діяльності. Він покликаний забезпечити готовність до пошуку шляхів розв'язання актуальних проблем, вимагає самостійного застосування раніше засвоєних знань і вмінь у нових ситуаціях, формування нових способів діяльності на основі вже відомих.
Важливими характеристиками творчої діяльності є:
- самостійне перенесення знань і вмінь у нову ситуацію;
- бачення нової проблеми в знайомій ситуації;
- бачення структури об'єкта і його нової функції;
- самостійне комбінування відомих способів діяльності в новий;
- знаходження різних способів розв'язання проблеми та альтернативних доказів;
- побудова принципово нового способу розв'язання проблеми, який є комбінацією відомих.
4. Досвід ціннісних ставлень особистості до світу, діяльності. Це специфічний досвід, адже сфера почуттів людини не збігається зі змістом знань про навколишню дійсність, навичками й уміннями. Система мотиваційно-ціннісних та емоційно-вольових ставлень разом із знаннями та вміннями є умовою формування системи цінностей, ідеалів, світогляду особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар