Реалізація завдань виховання у студентських
групах здійснюється через інститут кураторів (лат. curator — опікун). Діяльність куратора спрямована на здобуття
молодою людиною соціального досвіду поведінки, формування національної
самосвідомості, ціннісних орієнтацій та розвиток індивідуальних якостей
майбутнього фахівця.
Функції і завдання куратора
академічної групи
На посаду куратора академічної групи
призначається провідний спеціаліст, досвідчений педагог з урахуванням профілю
підготовки фахівців та специфіки діяльності факультету, стажу викладацької
роботи у вищому навчальному закладі. Обов'язковою умовою його перебування на
цій посаді є викладання лекційного курсу чи ведення семінарсько-практичних
занять в академічній групі.
Діяльність куратора здійснюється на підставі
Статуту закладу, Концепції виховної роботи з огляду на особливості й традиції
закладу. Зміст його діяльності визначається Законом України «Про вищу освіту»,
Державною національною програмою «Освіта» («Україна XXI століття»), «Концепцією виховання дітей та молоді у
національній системі освіти», «Національною доктриною розвитку освіти України
у XXI столітті», відповідними
інструктивно-методичними документами Міністерства освіти і науки України, а
також положеннями, розробленими структурними ланками.
Згідно зі своїм соціальним
статусом і функціональними обов'язками куратор академічної групи у своїй діяльності
реалізує конкретні виховні функції. Результати його діяльності систематично
обговорюються на засіданнях кафедр, радах факультетів, ректоратів та вченій
раді згідно з планом роботи навчального закладу.
Діяльність куратора визначається планом
виховної роботи, розробленим на навчальний семестр, рік згідно з перспективним
та річним плануванням вищого навчального закладу. Адміністративно куратор
академічної групи підпорядкований заступнику декана факультету і погоджує свою
діяльність з деканом та завідуючими кафедрами.
Куратор академічної групи виконує
аналітичну, організаторську та соціальну функції (О. Дубасенюк). Аналітична функція передбачає
планування та організацію виховної роботи з урахуванням міжособистісних
стосунків у колективі, мотивів навчальної та пізнавальної діяльності студентів,
рівня їх інтелектуального розвитку, індивідуальних особливостей,
соціально-побутових умов життя, стану здоров'я, результатів навчання тощо. Організаторська функція полягає у
залученні студентів до різних видів діяльності: пізнавальної, суспільно
корисної, ціннісно-орієнтаційної, художньої та ін. Вона забезпечує також
надання необхідної допомоги студентському самоврядуванню, творчим групам,
радам тощо. Функція соціалізації реалізується
у гуманістичноорієнтованій взаємодії «педагог — студент». Куратор академічної
групи допомагає вихованцю в особистісному розвитку, засвоєнні та прийнятті
суспільних норм, цінностей, дотриманні засад духовного повноцінного буття. Він
бере на себе місію старшого колеги в оволодінні студентом позитивними
соціальними ролями. Водночас сам куратор виступає суб'єктом соціалізації,
оскільки переймає та переосмислює соціальний досвід, носієм якого є
студентство.
Діяльність куратора потребує
високого рівня культури, належної психолого-педагогічної підготовки, відданості
педагогічній справі. Лише за такої умови він зможе формувати особистість
студента. Змістом діяльності куратора (О. Корольчук, М. Поночовний) є:
—
утвердження
в академічній групі державного підходу і відповідальності щодо розв'язання
проблем навчально-виховного процесу;
—
набуття
молоддю соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського
народу;
—
спрямування
інтелектуальної активності студентської молоді на обговорювання
найактуальніших проблем сьогодення, залучення до роботи у різних сферах
наукової діяльності, проведення національно-культурної, просвітницької та
організаційно-педагогічної роботи серед молоді, вивчення української мови та
історії України;
—
формування
історичної пам'яті, національної свідомості, гідності та чіткої громадянської
позиції;
—
допомога
студентам в оволодінні новим інтелектуальним баченням світу і визначенні свого
місця в ньому, розвиток здібностей, їх повноцінна реалізація в різних видах
діяльності;
—
формування
у студентській групі працездатності і відповідного ставлення до
навчально-виховного процесу;
—
забезпечення
системно-цільового планування виховної роботи, формування у студентської молоді
громадянської і соціальної активності шляхом залучення її до різноманітної
діяльності;
—
постійне
співробітництво, співтворчість із студентським активом та органами
студентського самоврядування, молодіжними творчими об'єднаннями, рухами, а також
організація життєдіяльності колективів академічних груп, розвиток ініціативи,
творчості, набуття організаторських знань, вмінь та навичок;
—
активне
залучення студентів до управління навчально-виховним процесом;
—
виховання
у студентів інтересу і любові до праці;
—
проведення
виховної роботи зі студентами, які проживають у гуртожитку, сприяння
організації їх здорового способу життя, розв'язання житлово-побутових проблем;
здійснення
постійної психолого-педагогічної діагностики рівня інтелектуального розвитку
та моральної вихованості студентів, коригування виховного процесу
*
участь у
роботі вченої ради університету, рад факультетів, засідань
навчально-методичних, організаційно-виховних комісій, засідань кафедр при
обговоренні питань, пов'язаних з роботою групи чи навчанням окремих її
студентів;
*
внесення
пропозицій ректорату, деканам факультетів про матеріальне заохочення студентів
та притягнення до відповідальності порушників навчальної дисципліни;
— залучення до виховного процесу батьків
студентів.
Виконання означених завдань, функцій, реалізація
змісту
виховної роботи в академічній групі вимагає від куратора необхідного рівня
підготовки, а також громадянської та моральної зрілості, любові до людей,
певних знань основ педагогіки, психології та методики виховної роботи,
конструктивних, організаторських, комунікативних, діагностичних та прикладних
умінь
Методика
виховної роботи куратора в
академічній групі
Куратор працює з академічною групою впродовж
усього навчання, тобто 5—7 років. Тому в його діяльності простежується певна
етапність (А. Наумчук).
1. Діяльність куратора на першому курсі
(адаптаційний період). Це етап формування пристосувальних механізмів у
студентів-першокурсників, активізації психічних процесів як відповідної реакції
організму на нові умови, створення умов для сприйняття студентом нової соціальної
ролі. Куратор насамперед вивчає схильності, здібності, інтереси та нахили
студентів, щоб педагогічно доцільно залучати їх до активної
навчально-виховної, громадської, трудової та фахової діяльності, формує
первинний колектив академічної групи, виробляє у студентів навички самостійного
розв'язання різних проблем.
Форми і методи виховного впливу
куратор обирає на власний розсуд, які вважає найефективнішими. Найпоширенішими
є відверті бесіди зі студентами на різноманітну тематику, метою яких є
зближення студентів.
Ефективним
виховним заходом на цьому етапі є зустріч з батьками. Вона дає поштовх
студентам до активної, відповідальної праці, є своєрідним звітом про вміння
організувати себе, свій побут, відпочинок, навчання, вміння планувати свій
час, сформованість умінь та навичок навчальної праці.
Досвід свідчить, що тільки дружнє ставлення до
студентів сприяє формуванню хороших стосунків з ними. Водночас куратор повинен
бути вимогливим, особливо щодо успішності. Від того, наскільки ефективно
спрацює куратор протягом кількох перших місяців навчання, залежить успішність
студентів у майбутньому.
2. Закріплення навичок саморегуляції
студента в процесі адаптаційного періоду. Куратор покликаний надавати допомогу
в організації режиму студента; з'ясовувати проб
леми, пов'язані з побутовими умовами; координувати участь студентів у
різноманітних видах діяльності; активізувати діяльність студентського
самоврядування. Важливо також формувати у студентів відповідальне ставлення до
виконання своїх навчальних і громадських обов'язків,
розвивати навички самоосвіти, самоорганізації, самодисципліни, самоконтролю і
самовиховання.
На цьому етапі необхідно зміцнити зв'язки
навчання студентів з виробництвом, виховувати в них готовність до постійного
вдосконалення фахової майстерності. Ці завдання передбачають певні методи
роботи. Ефективними є зустрічі з досвідченими фахівцями та керівниками підприємств,
установ, організацій, де в майбутньому працюватимуть студенти. На першому
курсі такі зустрічі організовують з метою загального ознайомлення студентів з
особливостями роботи виробництва. На наступних курсах її спрямовують на те, щоб
кожен студент замислювався над тим, яким він стане фахівцем.
3.
Стійка
адаптація. На цьому етапі закріплюються знання, уміння і навички самовиховання,
стабілізується успішність, зростає рівень самостійності, активності в науково-дослідній
та громадській роботі, самоорганізації вільного часу тощо. У цей період
студентський колектив уже сформувався і згуртувався, тому робота куратора полягає
в організації колективної діяльності усіх членів групи (проведення екскурсій,
походів тощо).
4.
Післяадаптаційний
етап. У процесі навчально-виховної роботи формуються вміння та навички
самоосвітньої діяльності, намагання професійно самовдосконалюватися. Оскільки
з'являються нові джерела виховного впливу на студентську молодь, куратору слід
тримати в полі зору всю життєдіяльність академічної групи, вникати в усі
процеси, які відбуваються у молодіжному середовищі, аналізувати, оцінювати
потік інформації і спрямовувати її у потрібному напрямі.
У своїй
діяльності куратори використовують різноманітні методи і форми виховної
роботи. Це щотижневі ви ховні
години, які включаються до розкладу академічних занять, а викладачеві — до
індивідуального плану роботи; бесіди за «круглим столом», дискусійні клуби,
інші заходи виховного впливу в студентських аудиторіях і гуртожитках (із
залученням фахівців різного профілю); культпоходи історичними місцями рідного краю,
до музеїв, картинних галерей, на виставки, до театрів; колективний перегляд кінофільмів
та вистав і їх обговорення; індивідуальна виховна робота зі студентами з
урахуванням їх особливостей.
Ефективність виховної роботи куратора
академічної групи значною мірою визначається її плануванням. Воно має бути
чітким і цілеспрямованим, що дасть змогу уникнути багатьох помилок та
негативних явищ у студентській групі. План виховної роботи передбачає реалізацію
конкретних цілей і завдань. Залежно від мети кожна форма роботи має свою
специфіку і потребує врахування потреб, інтересів, індивідуальних особливостей
кожного студента, співтворчості педагогів та студентів в організації виховної
роботи, обґрунтованості виховних заходів тощо.
Результативність роботи кураторів значною мірою
залежить від дотримання певних умов, які передбачають:
—
планування
роботи спільно з активом групи;
—
вибудовування
стосунків з групою залежно від педагогічної ситуації, а також з урахуванням
індивідуальних особливостей студентів;
—
залучення
усіх студентів до суспільних справ і відповідальності за них;
—
допомогу
студентам у виконанні багатьох суспільних ролей;
—
запобігання
байдужості, безконтрольності і безвідповідальності;
—
сприяння
розвитку студентського самоврядування, ініціативи, суспільної активності.
У своїй діяльності куратор досягає бажаних
наслідків за умови, якщо займає стосовно майбутніх спеціалістів позицію
старшого колеги, володіє необхідним стилем спілкування зі своїми вихованцями,
який допомагає йому переконувати, а не карати, радити, а не диктувати, уважно
вислуховувати студентів, підтримувати і пропагувати цінне, що є в їхніх
пропозиціях, тактовно застерігати від можливих помилок, виявляючи турботу про
формування у них позитивних якостей і подолання недоліків.
Критеріями ефективності
управління системою виховної роботи на рівні куратора академічної групи є:
рівень вихованості майбутніх
фахівців; активність, згуртованість групи; стабільний режим роботи академічної
групи, відсутність серйозних випадків порушень трудової та навчальної
дисципліни студентами; позитивна мотивація навчально-виховної діяльності
студентів, що виявляється у навчально-пізнавальній, науково-дослідній, інших видах
діяльності; мікроклімат у групі, що сприяє самореалі-зації особистості кожного
студента; різноманітність форм виховної позааудиторної роботи, що допомагає
самореалі-зації особистості кожного студента; діяльність студентського
самоврядування у групі; участь групи у заходах навчального закладу; сприятливі
умови проходження адаптаційного періоду студентами 1-го курсу; оволодіння
студентами досвідом соціальної поведінки.
Діяльність кураторів у зарубіжній
практиці вищої школи має свої особливості. Наприклад, куратор в американських
університетах закріплюється не за групою студентів, а за окремими студентами.
Це зумовлено тим, що там академічні групи мають не сталий, а змінний характер
за кількістю і за поіменним складом студентів залежно від навчального плану,
дисципліни, викладача, який веде її, розкладу занять тощо. Американський наставник
бере під опіку студента-першокурсника, допомагає йому адаптуватися до
університетського середовища, зорієнтуватися у способах опанування навчальних
дисциплін, є його порадником, консультантом.
В американських університетах
студентське середовище структуроване різноманітними громадськими об'єднаннями,
які переважно мають характер клубів за інтересами. Наприклад, в університеті
штату Айова функціонує понад 500 громадських структур, діяльність яких підтримується
і контролюється університетом. За кожною з них закріплено куратора з числа
адміністраторів, викладачів, співробітників університету. У цьому ж
університеті є стадіон з трибунами на 40 тис. глядачів, великий спортивний
комплекс, палац культури та ін. У гуртожитках зі студентами працюють соціальні
педагоги, практичні психологи, соціологи та інші фахівці. Попри таке потужне
забезпечення позанавчального життя студентів, в американських університетах
діють інститути наставників. Щоправда, їхня місія і функціональне спрямування
в роботі зі студентами має інші акценти, ніж у вітчизняних навчальних закладах.
Це зумовлено тим, що значна кількість проблем студентського життя у них
розв'язується певними структурами, службами та спеціалістами.
Розглянутий зарубіжний досвід
діяльності куратора може бути використаний у вітчизняних навчальних закладах у
зв'язку з переходом на кредитно-модульну систему навчання, де куратору
відводиться функція консультанта щодо формування індивідуального навчального
плану студента, його реалізації протягом всього періоду навчання.
Виховна ефективність досягається куратором за
умови цілісного педагогічного процесу з урахуванням психолого-педагогічних
особливостей переміщення із сфери зовнішніх впливів у сферу внутрішніх
стимулів діяльності, коли виховання на кожному етапі розвитку особистості
студента переростає у його самовиховання.
Немає коментарів:
Дописати коментар